Wednesday, January 6, 2010

Pepohon Damai

(hmm.. tajuk posting ini klasik pulak bunyinya..hahaha..) , anyway....


Salam untuk semua,

Kadang2 saya rasa dgn melukis ketenangan jiwa & hati diperolehi..
bukan apa; semenjak akhir2 ini, berbagai perkara yang buatkan kita berfikir panjang dan ada masanya kita pendekkan pemikiran yang panjang itu dgn melukis-lah.. dan saya masih teringat kata2 kawan saya dahulu "Hangpa (pelukis) kalau tension tu, boleh jugak melukis.."
Betul la tu, escapism..;-)


watercolour on paper


Mana tidaknya, masalah tak akan hilang selagi kita masih hidup,..iskk, klu mati pun masalah jugak kiranya application masuk Syurga tak terima..hmm.. tapi, setiap kali isu, masalah, situasi negatif timbul, setiapkali itulah segala rasa stress itu, saya tumpahkan melahirkan sebuah lukisan termasuklah sketsa-sketsa ringkas ini.. melihat pepohon rendang..damai jiwa.. lakarkan, lukiskan..tenang..:-)


watercolour on paper


Dalam pada masa yang sama, saya lebih suka tersenyum melihat sekali gus membaca pemikiran individu2 (yg tua, berkedudukan, berpendidikan tinggi & berpangkat especially) ada juga yg seolah tidak memahami golongan2 bawahan & golongan2 lain.. biarlah Allah lebih arif menilai dan menghukum. Ada pula sesuatu isu yang kecil (bagi saya yang berfikiran hmm.. takleh cakap nanti org kata ego) sengaja atau memang sensitif ya amat diperbesar-besarkan (sampai ada yg nangis..kasihan).. seolah macam takut tahap cipan..huahua..;-) Apa yang berlaku dalam hidup saya sekarang; saya lebih suka memerhati seterusnya memahami dan melukis 'subjek'2 di hadapan saya.. ada masanya subjek itu cukup sempurna untuk ditatap walau seribu tahun lagi (elele..dah falsafah plak).. Ada masanya subjek subjek tersebut seperti 'tunggul' poyo atau 'langau2' yang berterbangan.. semuanya saya hargai..:-)
Pepohon rendang, damai, tenang.. banyak pemikiran2 (oleh org2 terdahulu/ google-lah sendiri Issac Newton ka.. Buddha ka..) datang semasa berada di bawah pokok/ pohon.. jangan duduk bawah pokok nyoir dah la..haha... hmm.. posting (ingat ya ini posting/ entry adalah comment) ini.. posting ini adalah untuk juga mengucapkan salam damai 2010. :-)


Wassalam WRT.
I luv u all


p/s: lepas ni ada la pulak yang nak pi tebang2 pokok sana sini atas nama pembangunan (bahasa stail lama)..iskk..

p/s: sekarang ni lebih suka tengok sikap/ pemikiran orang dari bercakap banyak.. kelakarlah..;-)

p/s: kawan aku berkata "Aidi, paint.. don't stab them with your pocket knife!"..whooaa.. peace..;-)


4 comments:

Coffeeholic said...

truskan en aidi.
jgn menoleh walau sesaatpun:)

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Coffeeholic; kadang2 kena toleh jgk sat,..kot2 ada yg nak tikam blakang..;-)

Arief said...

damai masuk blog nie, tompang lawat yea. encik ada jual lukisan juge?

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Arief: salam, timakasih..;-) ada skit2..hehe.. masa lapang..;-)