Thursday, March 12, 2009

FILEM TALENTIME: SURAT NOSTALGIA PADA YASMIN AHMAD




- TALENTIME (2009) Arahan Yasmin Ahmad -

Kepada Yasmin Ahmad

Assalamualaikum Kak Min,

Kasih saya pada Kak Min tumbuh semasa ”Rabun” bersama bersahabat dengan kawan kawan ”Sepet” sehingga saya berjumpa ”Mohsin” semasa bermain di tali air tepi sawah dahulu walaupun saya ”Gubra” berhadapan dengan masa depan saya sekarang.

Semalam (10. 03. 2009) saya telah menyaksikan filem Kak Min yang bertajuk ”TALENTIME” di salah sebuah dewan universiti di Selangor. Saya bersyukur kerana dapat menyaksikan filem tersebut. Saya terbayangkan wajah wajah dan memori bersama Chee Kong, Julian, Jevaa, Sri Saravana, Patrick, Jamil, Azny dan rakan rakan lain di sekolah ini. We made a great team in scout, ping pong, tennis, thearter and other activities. Anyway, filem Kak Min itu (Talentime) telah menampakkan lebih dari filem filem Kak Min sebelum ini. Maksud saya dari persoalan cinta itu sendiri; cinta dalam Talentime melepasi dari garis sempadan bangsa iaitu cinta antara insan ”cacat”(cacat pendengaran) dengan gadis inter-racial. Agak gundah saya merasai bagaimanakah cinta itu dapat dilafaskan dalam ”sunyi” tersebut. Ternyata Kak Min berjaya membuatkan saya rasa ”perit” untuk dilafaskan yang cintanya berbunga dari dalam diri kepada gadis yang boleh dianggap perfect tersebut. Bayangkan cinta seorang yang pekak kepada seorang gadis yang sempurna, berbakat dan cantik itu. Terima kasih Kak Min. Ini juga mengingatkan saya pada seorang gadis Inggeris (yang mengikuti ayahnya berkerja di Malaysia) kerana saya sering berbasikal di hadapan rumahnya untuk ”mengorat” gadis tersebut.

Sebelum ini Kak Min menyampaikan implikasi cinta itu berdasarkan ”cinta semasa tua/ plight of the old” dalam filem Rabun, kemudian ”inter-racial love” dalam filem Sepet, kemudian dalam filem Gubra adalah pemaparan ”cinta sesama bangsa dan cinta nostalgia”, dan dalam filem Mohsin Kak Min menyampaikan ”cinta kanak kanak” dan kali ini 2009; ”cinta antara..... deaf? unfourtunate dengan perfect beings” dalam filem Talentime. Kak Min berjaya, alhamdullillah. Selepas ini ”cinta antara apa pulak?....”. Tahniah Kak Min. Gambaran cinta Kak Min amat bermakna dan pelbagai dan saya tidak pernah jemu menonton filem filem Kak Min.

Saya terus terpaku untuk terus melihat filem ini hingga ke akhirnya. Saya pernah ujibakat talentime di sekolah dahulu malangnya telah disingkirkan oleh panel panel cikgu penilai bakat. Mereka kata ’pitching’ saya lari semasa menyanyikan lagu ”Karma-Carmeleon” (Boy George/ Culture Club) dan lagu Wham! ”Careless Whisper”. Gitar tong bersama baju Melayu dan berketayap juga sering saya lakukan selepas solat di hadapan rumah, kadang kadang ibu marah kerana masih melepak dekat tembok semasa senja. Babak itu menyerupai dalam filem Kak Min itu pada situasi ini. Bila saya kesedihan, masjid atau surau menjadi tempat persinggahan. Memang ada dalam ”Talentime”.

Kak Min, ”Talentime” memang rapat dengan saya; rumah murah, goverment quarters, sekolah, hall sekolah, assembly, muzik, baca sajak, pekan, cikgu gemuk, cikgu kelakar dan.... FIAT 600 !!!! iaitu kereta merah kecil dalam filem itu. Ibu saya memiliki kereta ini (warna biru), dan itulah kereta yang saya cuba bawa walaupun masih belum ada lesen lagi pada waktu itu. Tak sangka ya, FIAT 600 masih ada hingga sekarang. Perkara yang ibu saya sering katakan pada saya semasa dia dimasukkan di hospital (semasa kakinya terpijak masuk jarum jahit) adalah;... ”jangan lupa sembahyang”.

Sebelum saya mengakhiri celoteh surat ini; SHOT penghujung tersebut amat bermakna; tentang ruang. Ruang yang perlu diisi, bangku sekolah yang tersusun; semua sama, kita yang perlu mengisinya untuk anak anak kita di masa akan datang tanpa mengira bangsa, agama atau berlainan fahaman, insyaAllah.

Sekian terima kasih,
Wassallam

Aidi Rahimi Hj Ibrahim
12. 03. 2009

--------

p/s:- WHY AM I WRITING LIKE THESE:- That film is so close to me, very very close to my past before the invasion of Rock.

p/s:- Yasmin Ahmad, you bring back my youth during that viewing (Talentime) I m trapped in time… I m in my late 30’s now. Thanks a lot, Yasmin…:-)
Your LOVE is very BIG...Universal. I really need to watch this film again, again, again & again.

-------

Salinan surat ini kepada:-
Semua kawan kawan, bloggers, peminat filem, orang orang dari berbagai bangsa (Bangsa Malaysia). Peace...:-) TONTON TALENTIME, rugi kalau tak tonton.
Masterpiece Yasmin Ahmad.

-----

11 comments:

Unknown said...

menarik. . .

macam surat cinta. . .

teringat balik zaman bergiat aktif tulis surat cinta. . .

apa2 pun. . .

thanks en aidi. . .

Unknown said...

salaam, aidi. i am very moved by your posting. thank you.

Maya said...

Salam Aidi,
Retrospektif lokal membuatkan filem2 Kak Min unik dan dekat dgn kita mengingatkan Maya pada direktur Yasujiro Ozu dalam setiap garapannya yg memaparkan babak hidup seharian dgn sentuhan emosi paling dalam memberi peluang pada masyarakat luar menikmati kisah 'kita'.

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Alhamdullillah, Kak Min: i can see the "nawaitu" in your film. Human beings were created equally. It is the "dakwah" inside your film (from my p.o.v) Tq, Kak Min.

fariziskhan: well, it comes from my heart. When you write something, write it from your heart. CERTAIN/some people (some + bloggers) can't understand what I wrote, from my heart. Its life, bro.

Maya: Yes, so close. 'They' say that men don't cry..is it?..:-) Tq, Maya. and will try to watch Ozu again in the future, tq for reminding about Ozu.

Unknown said...

maya, i LOVE ozu. i love yoji yamada even more!

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Yup, En Hassan Muthalib just spoke to me about yoji yamada last 2 days. Sure glad if i have chance to watch yoji's.:-)

Unknown said...

aidi, email me.

yasminthestoryteller@gmail.com

inshaallah saya tayangkan filem-filem yoji yamada di theater kami.

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Yes, Kak Min, its an honour. I will.:-) Look forward, yes.

Ophe said...

banyak babak yang mendekat aku dalam filem ini... ermmm

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Koishie, terima kasih kerana melewati humble blog aku. Memang banyak babak yang ada 'nostalgia'.

Anonymous said...

Kiranya baru-baru saja saya berjumpa dengan pengarah filem Malaysia Yasmin Ahmad. Kami membincangkan masalah perkembangan filem di Malaysia. Bukan kebetulan filemnya mendapat penilaian tertinggi di FFM. Mungkin kerana filem itu mencerminkan keadaan di negara itu secara kreatif dan penuh rasa kemanusian. "Apakah filem saya terlalu simple?" - tanya dia. Dan saya menjawab bahawa mungkin tetapi dalam kesederhanaan kadang-kadang banyak makna. Bahasa Melayu menurut pendapat umum sangat sederhana (saya sebenarnya tidak setuju), tetapi hal itu tidak memudarkan hal bahawa bahasa Melayu adalah antara bahasa yang tercantik di dunia.
Filem oleh Yasmin adalah ikhlas dan dibuat dengan penuh rasa cinta. Katanya pertama-tama kerana cintanya kepada ibu bapa. Dan Ibi bapanya seakan-akan merasa itu: kesihatannya pulih. Bahkan kalau sahaja untuk itu ada baiknya untuk membuat filem itu. Kebahagiaan seorang kerabat lebih penting daripada segala harta di dunia!
Filem Yasmin menandakan era baru dalam bidang filem Malaysia - "gelombang baru" atau realisme baru (kalau era P. Ramlee dipandang sebagai era realisme kritikan). Gaya filemnya serupa dengan gaya filem pengarah Rusia Andrey Tarkovsky: jalan ceritanya lambat dan sederhana tetapi di dalam ada banyak ketegangan dan tenaga yang akhirnya meletup. Dia memberikan segala tenaga dan jiwanya kepada karyanya itu. Biar namanya dikenang selalu.

Victor Pogadaev (Russia)