Thursday, October 21, 2010

Aidi after Vermeer (Lukisan, Fotografi dan Filem)

Salam untuk semua,

"Girl with the Pearl Earring" Artist: Johannes, Jan or Johan Vermeer (circa 1665). Oil on Canvas


Pada suatu ketika dahulu, potret ini pernah dianggap sebagai obscene atau mempunyai unsur-unsur ghairah dari segi content-nya. Ini kerana pemaparan gadis yang dilukis oleh Johannes Vermeer ini membuka mulut sedikit sambil menoleh ke arah penonton seolah menggoda. Ini juga disebut sebagai glancing. Lukisan potret ini dianggap mempunyai sensualiti dan telah melalui zaman kontroversinya pada kurun ke 17. Tetapi setelah abad tersebut gaya atau posing style/ gestur/ postur ini telah menjadi ikut ikutan kepada pelukis dan pemotret-pemotret yang lain sehinggalah ke abad ini baik dalam bidang senilukis dan fotografi. Vermeer banyak bermain dengan lighting yang dipengaruhi oleh gaya pelukis-pelukis Flemish walaupun beliau adalah pelukis Dutch Baroque dan warna yang digunakan adalah berdasarkan tujuh warna principle yang diatur iaitu white lead, yellow ochre, vermillion, red madder, green earth, raw umber dan ivory black. Sebuah filem yang bertajuk “Girl With the Pearl Earring” (2003) arahan Peter Webber mengisahkan tentang Vermeer dan bagaimana terhasilnya lukisan ini. Dalam filem tersebut gadis yang dilukis itu bernama Griet, seorang pembantu rumah kepada Vermeer. Filem ini juga memaparkan kewujudan Camera Obscura pada abad itu (kurun ke 17) yang digunakan iaitu kamera awal sebelum imej dapat dirakam ke atas plate atau filem. Dalam salah satu babak dalam filem itu, apa yang menarik perhatian saya adalah isteri Vermeer telah mengamuk kerana Vermeer melukis Griet dan bukan dirinya, seolah seperti cemburu. Justeru itu, atas dasar inspirasi tersebut, saya mula melukis wajah isteri saya seperti di bawah ini.... inilah tujuan posting kali ini..;-)


"Potret seorang Isteri" Artist: Aidi Rahimi Ibrahim (circa 2010). Acrylic on Canvas


Ini bukanlah kali pertama saya melukis potret insan tersayang, potret pertama saya lukis adalah pada tahun 1998 selepas berumahtangga ketika itu usianya baru mencecah 25 tahun (potret di bawah), potret di atas adalah semasa berumur 37 tahun.


"Potret seorang Isteri" Artist: Aidi Rahimi Ibrahim (circa 1998). Oil on Canvas


Bezanya antara lukisan Vermeer, adalah beliau menggunakan cat minyak dan lighting adalah dari arah kiri, lukisan saya lighting adalah dari arah kanan. Lighting Vermeer agak berbeza dengan Rembrant Van Rijn (juga pada kurun yang sama) yang lebih gah dengan Chirascuro-nya, berbeza juga dengan Goya dan Raphael. Kulit Griet jauh lebih cerah (European/ Caucasian/ Dutch) berbanding dengan potret yang saya hasilkan adalah kulit 'sawo matang' atau 'kuning langsat' seorang Melayu. Dalam menghasilkan potret di atas juga, saya cuba sedaya upaya menggunakan kedua-dua teknik glazing dan impasto seperti kebanyakkan hasil Vermeer. Cuma glazing Vermeer lebih lancar berbanding dengan saya. Well, you can't beat the Masters..;-) Dalam filem arahan Peter Webber itu juga, pengarah sinematografinya cuba sedaya upaya untuk mendapatkan lighting sama pada setiap shot/ frame seperti hasil lukisan-lukisan Vermeer.


Scarlet Johannsen ( 2003) yang memegang watak Griet dalam filem tersebut arahan Peter Webber


Semasa menjalani sesi photoshoot di Terengganu baru-baru ini bersama kawan-kawan photographer saya yang lain, saya sempat mengambil gambar seorang sahabat saya. Kebetulan, berdasarkan depth yang amat hijau di lokasi, saya meminta sahabat saya membuat postur/ gestur seperti Girl With Pearl Earring. Tidak wujud soal kespontanan, kerana dalam kepala otak saya, saya masih terbayang posisi Griet dalam menghasilkan lukisan Vermeer tersebut, tatkala itu terhasillah imej photografi seperti di bawah.


"Wanie & Hijau" ( 2010) Photographer: Aidi Rahimi Ibrahim. Canon 350D. Fully Manual Setting. Parameters setting on contrast value. 50mm fixed lens 1.8. Manual focusing. Manual setting. f/5 1/100. ASA 200.


Berbalik dengan hasil Vermeer tadi, saya masih terbayang lighting dari arah kiri, saya merancang menghasilkan gambar ini. Bezanya kali ini, latarbelakang imej saya hasilkan ini adalah kehijauan dan bukan latar yang gelap/ hitam seperti Vermeer. Saya rasa agak bertuah kerana sahabat saya ini berkulit cerah dan memang contast akan lebih ketara dengan latar hijau tersebut. Mid-tone contrast juga nampak blend bersama subject matter hingga menampakkan form yang jelas. Saya agak berpuas hati dengan imej foto yang saya hasilkan di atas. Gambar yang dihasilkan adalah manual setting, tanpa sebarang editing.


wassalam.


p/s: orang sering bertanya kepada saya "Bila mau bikin filem sendiri, Aidi?",.. saya selalu menjawap "Aku manusia paling cerewet dalam soal cinematography,.. still photo pun goyah, mau bikin pilem, podahhh!!.."...;-)