Monday, February 2, 2009

SINKRONIS (2009): SEBUAH GUMPALAN NOIR SENI SEORANG JAJA KADIR.


Aku menilai sikronis bukan atas dasar ilmiah tetapi lebih kurang lebih dari itu. Dari seorang seni (bukan seniman) yang melihat jauh dari dalam diri kepada tatapan catatan ini. Sikronis tidak bisa aku kritik, tidak bisa aku kutuk, cuma bisa aku lirikkan, kerana aku melihat alunan mainan cahaya dan batin kamera yang jelas menampakkan gumpalan ekspressionis yang separa impressionis seorang pengkarya. Perakam gambar itu (pemain watak: Soffi), aku melihat seorang seniman yang setia kepada duka seorang gadis pada dirinya. Malah, gumpalan gumpalan noir yang terpamir sudah jelas memperjelaskan apa yang tidak jelas kepada penonton.

Aku degil menegur pemikiran ini kepada ilmiah tetapi tidak bertemu kerana karya ini ada seni yang disampaikan walau ceriteranya sedetik, cuma implikasinya ada pada sekelian mata yang melihat dan jiwa yang mencatat. Perakam gambar itu, seolah melarik berus seluliodnya atas dasar kekecewaan yang akhirnya mengheretnya dengan keranda luka. Tatkala perakam gambar itu mencari gadis, dia seolah hilang bersama gemawan silam yang masih menjadi sawang sawang ngeri hidupnya, dia hilang dalam kancah nestapa. Tari hiba berjiwa luka perakam gambar dan gadis menyayatkan jiwa seorang seni yang cuba menyelam ke lubuk visual mencari makna, merenung noir. Noir dalam sinkronis itu adalah jantung dan jiwa. Jantung dan jiwa itu dibelah menjadi pilu yang indah, amat mulus dengan luka yang sinkronis.

Aku tahu seorang Jaja dan seorang Hatta Azam cuba bermain cahaya kepada sekelian alam, aku kagum. Cahaya itu itu tidak sia sia, kerana cahaya itu cahaya bermakna kerana amat susah digambarkan dalam bahasa yang formal begitu juga dengan maknanya yang memaknakan sinkronis itu. Siapa kata ia tidak sinkronis, mungkin mata yang melihat belum berada dalam perahu jiwa yang penumpang penumpangnya adalah roh roh muda yang masih segar. Lantas aku melihat apa yang di-sinkroniskan; luahan firasat, duplikasi cahaya dan metafizika nestapa.

Sinkronis tidak ada referensinya, jauh sekali merenung formaliti. Sinkronis berjiwa bebas, tidak ada akar yang bertaut, sinkronis adalah karya duplikasi batin. Sinkronis tidak boleh disentuh oleh sentuhan formaliti dan teori. Sinkronis adalah aktiviti aktiviti ganas roh muda yang lembut gemalainya bermain cahaya lalu dikamarkan pada ruang sinema. Itulah implikasinya sinkronis, sebuah catatan perjalanan keranda duka seorang perakam gambar. Sesekali sinkronis ini membawa aku pada sketsa sketsa nostalgia yang tidak keterlaluan yang sedikit sebanyak menceriterakan tentang pelukis muda yang pernah berada di alam mimpi, seorang seni. Terimakasih, Jaja, Hatta Azam, Soffi, Norfazlina dan yang terlibat. Tahniah. Sinkronis adalah noir seni dan seni itu adalah bebas dalam sinkronis ini. Tahniah, sinkronis bebas dari ugutan formaliti kerana mempunyai tunjang maya.