Wednesday, December 2, 2009

LATEST “ART-TICKLE” KHABAR DARI SAYA YANG SEKARANG KURANG RASA NAK MENULIS BLOG

Salam untuk semua,

Agaknya hampir satu bulan saya tidak berbicara dalam blog. Selain dari urusan keluarga dan kerja harian, saya kini sedang kembali aktif melukis. Mungkin kerana faktor umur yang kian meningkat ini (bakal mencapai 40 pada tahun 2010), berbagai perkara saya perlu saya fikirkan. Antara perkara yang amat penting adalah lumrah diri seorang saya… melukis. Dan, teringin sangat nak buat pameran SOLO...

Jujurnya saya tetap akur bahawa minat dan bakat yang tak mungkin terhakis hingga ke hujung nyawa saya adalah melukis. Memang saya akui, sejak akhir2 ini makin menjadi2 saya kembali melukis, melakar.. mewarna. Mungkin betul kata orang tua2; bila kita dah dekat nak mampus, kita akan jadi “budak2” balik. Saya jadi budak2 balik.. hahaha.. lukis jangan tak lukis, dik. Saya sedar saya bukanlah seorang yang boleh menulis dengan baik, malah nak menulis dalam blog ni pun dah tertangguh beberapa kali, walaupun ada saja topik yang nak dibualkan termasuklah pasal kereta, pasal alam sekitar, pasal filem, pasal jati diri..huahuahua... malah banyak lagi.. tapi terhenti setiap kali saya terfikir akan masa yang bakal berlalu.. dan ada “substance” yang menongkah/ menahan saya untuk melakukan yang lain, tidak lain tidak bukan adalah dengan melukis… painting… Ada ketikanya, KAMERA sudah tidak dapat memberi kepuasan kepada saya; baik kamera filem ataupun digital.. saya dah jadi rasa tak puas. Tapi tidak dinafikan bahawa kamera adalah alat yang membantu saya dalam melukis, terutama sekali semasa “berkelana” mencari inspirasi (atau subject matter). Ayat retorik yang boleh saya katakan adalah; ada masanya kamera tidak boleh menandingi kebolehan bakat atau keupayaan seseorang pelukis …;-)… bagi saya, kamera hanya mampu “mengambil gambar” dan bukan “imitate” kehidupan… lukisan dan lakonan imitate kehidupan.. (please, jangan terpengaruh dengan pemikiran tahap cipan saya ini)..peace..;-)

Dahulu biasanya semasa penjadi pelajar seni di sekolah senireka/ senihalus; saya sering terpengaruh dengan Surealism, Abstract Expressionism, Cubism dan sebagainya.. tapi sekarang pada saya, saya merasakan bahawa sekiranya saya terikat dengan mana2 fahaman atau aliran, pengaruh dsb maknanya saya meng-acuan-kan saya dari pemikiran lain, dan bukan kejujuran diri sendiri… ada masanya saya perlu berlaku adil dan jujur pada diri sendiri dan bukan berbangga tahap cipan bahawa saya dari aliran mana2, termasuklah saya katakan bahawa saya bukan dari REALISM….. I just paint…(tolong jangan terpengaruh dengan kata2 saya, anda berhak memegang mana2 aliran/ mazhab.. dan jangan bengang dengan kata2 kawan saya dahulu menyatakan pelukis abstract expressionist itu adalah golongan cincai/ penyegan.. bagi saya, semua pelukis abstrak adalah manusia mulia yang meluahkan perasaan pada “form”, tekstur dsb mengikut naluri/ rasa.) Kadang2 bila mendalami teknik, saya banyak belajar di jalanan terutama sekali dari abang2 di Central Market, saya menghormati golongan ini lebih dari Vermeer.. haha… dan saya masih belajar teknik… teknikal… praktis..



Sementara saya menulis ini; saya juga ingin meluahkan rasa kecewa (itulah, kadang2 benci nak menulis blog ni, pasal ada juga nak mengata/ menyindir orang…iskkk!!).. Ok, ada seorang Professor (tak kisahlah Prof Madya pun), menyatakan bahawa FOTOGRAFI dalam bidang filem tidak sama dengan bidang2 lain, tak sama macam LUKISAN… aku…oopss, saya tak setuju. Come on, Prof; takkan dalam fotografi tidak ada element of design/ art… perspectives, form, texture, warna, skala, space dan sebagainya… basic sangatlah, Prof. Tapi setiap kali aku.. oppss saya cakap pasal ni, dia hanya mengangguk,.. ulang next semester dia cakap kat student2 baru; “Fotografi kita tak sama macam Art & Design!!”.. iskk..,.. saya naik hairan, tapi saya terpaksa akur mungkin mazhab yang dibina atau dipegangnya itu utuh kukuh.. saya hormat dia, itu saja…. penat… ikut suka Prof lah.. Sebenarnya (sebetulnya); sebelum wujudnya KAMERA (dan camera obscura)… LUKISAN muncul dahulu, betul tak?.. so, ada perspektif, ada bentuk, warna, ruang dan sebagainya; pelukislah yang memulakan VISUAL tersebut.. basic bukan.. tak payah mintak tolong Dr Google pun, pikir pakai otak saja.. Kadang2 bila kita nak sampaikan apa yang basic, kata2 yang paling saya benci dengar adalah “Oh, ini bukan Art & Design!”… hahahaha… Apa kena mengena ngan kata2 tu??… inikan sekolah “seni” juga… ART… Artistic… Basic Element itu ada pada visual… painting (lukisan) is the basic!!!.. (ini yang aku benci “menulis” nih.. asyik tension ngan golongan yang macam nih).. Ada lagi yang dikatakan oleh Prof ini; “Kalu Art, gambar mesti cantik2.. kita tidak semestinya ambik yang cantik2, kita ada falsafah ..”…… iskkk…. Prof, lukisan abstrak macam mana nak define “cantik” prof, tak de falsafah kah??... takkan aku nak tanya kat dia “Art” tu apa, Prof?.. iskk.. tak nak derhaka… Prof biasa dengar kata2: A PICTURE PAINTS A THOUSAND WORDS… kenapa “PAINTS”…. painting?... hmmm…;-)… basic jer… hmm, saya bukan Professor, tak mampu buka buku tebal2 nak pikir pasal makna kata2 basic dari nyanyian lagu tu... (lebih suka dengar lagu “If” nyanyian Dato’ Shake dahulu dari David Gates & Westlife)… “If a picture paints a thousand words.. then why can i…”.. ;-) best lagu tu… cari dalam you tube, tapi tak jumpa Dato’ Shake nyanyi lagu tu…:-(

Visual ada storytelling, foto ada storytelling, lukisan pun ada storytelling… Artwork, masterpiece ada storytelling, ada maklumat… dah itu, sama macam MASS COMMUNICATION kah, Prof?… Sebenarnya, semua ada inter-related, ada hubung kait dan akhirnya VISUAL itu adalah untuk penonton.. sama ada pemerhati lukisan, foto atau audien filem.. tapi satu yang perlu saya luahkan di sini; LUKISAN lah yang memulakannya VISUAL, tak kiralah dari Lascaux atau Montmarte…jika perlu jumpa Encik Google.. hahaha..peace..;-)…Fuhh, penat.. ada sorang lagi Dr (kira golongan Prof la juga), menyatakan pada saya jangan “ajar tinggi2” sangat.. segalanya bermula bila saya menyatakan bahawa pelajar filem kena faham lighting.. Rembrant Lighting.. CHIAROSCURO.. ;-) .. Sebenarnya itu bukan “tinggi” pun nak paham, Cuma perlu faham TEKNIK sahaja, bukan teori ka, falsafah ke jadah ker.. iskk… Tengok lukisan2 Rembrant, tengok GAMBAR jer, cuba faham pengcahayaan… saya pun hairan, kita cuba sedaya upaya nak ajar (guide) pelajar untuk menjalankan produksi (filem dsb) dengan mudah dan berkesan terutama sekali dalam membuat sinematografi.. tak tinggi pun.. itu belum masuk Goya atau Vermeer punya lighting teknik lagi.. asasnya adalah LUKISAN.. pada hal, Cecil DeMille dah awal2 lagi faham Chiaroscuro lebih kurang 90 tahun dahulu... lama dah benda2 yang berkait dgn lukisan nih… Cuma kita saja cari susah bagi arahan kat DOP; “Eh, cuba cerahkan side sebelah, gelapkan sedikit sebelah kiri..”…. tapi kalu kita kata “Cuba buat Rembrant..”… mudah bukan?..;-).. dan DOP pun kenalah faham “Rembrant Van Rijn”/ Rembrant Lighting , cuba call Dr Google…. peace…


So, itulah serba sedikit dari saya yang masih menimba ilmu nih. Bukan apa, saya menulis kali ini hanya… menulis… sebab takut bersarang pulak blog nih dengan spam.. Jujurnya, saya banyak “berkelana” (cari inspirasi dan bukan cari ilham, "ilham" untuk golongan Nabi jer).. melukis (menghabiskan masa di bilik/ studio).. membaca buku2 (dari beberapa orang yang menghadiahkan pada saya, termasuk dari Bung Karna Mustaqin dan Pak Hassan Muthalib, terima kasih)… memperbaharui silibus (yang memperkasakan ART!!)…huahuahua…. dan menjalankan tanggungjawap sebagai ketua keluarga..;-)

Selamat tahun 2010 untuk semua, maaf sekiranya terkasar bahasa (memang ada pun)… peace..;-)

Wassalam.


p/s: bezanya dahulu saya melukis kat teratak angin sepoi2, sekarang kat bilik air-con.. haha..;-)
.. dahulu easel kayu, sekarang sudah besi... dahulu kanvas stretch sendiri, sekarang dah ada ready made...haha.. peace..;-)


6 comments:

rajateromba said...

sila bagi pendapat tentang blog saya...kerana saya baru lagi menggunakan laman blog ini...

Aidi Rahimi Ibrahim said...

rajateromba: Assalamualaikum WRT..hmmm, saya rasa masih baru lagi saya kenali blog Dato'.. salam perkenalan & tahniah..;-)

Anonymous said...

Adakah elemen rekabentuk itu juga dari Barat?

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Anonymous: Paintings (oil, acrylic etc.. abstract, surealism..) dari Barat... FILEM pun hasil Barat.. Elemen of Design dah ada dlm masyarakat kita dlm batik, buat rumah etc.... Blog juga dari Barat..;-).. bukan orang Melayu yg cipta BLOG..;-)

Anonymous said...

Ada pejuang Melayu konon, masuk blog org xbagi salam...wakaka..

SarjaN yO said...

Bagi saya,bila kamera ditangan saya,lensa dijari saya,,,setiap gambar yang saya tangkap adalah bermakna kepada saya sendiri..jadi tidak perlulah ada orang yang mengatakan foto tangkapan saya tidak bagus...tidak ada emosi tu la,emosi ni la,,dah gambar saya,saya tahu la ape maknanya...betul x en aidi???hehe..

saya akan merindui penulisan en aidi...