Wednesday, April 15, 2009

TIGA

TIGA BUDAK MELAYU



Pada 10hb April lalu, saya dah tengok filem ini. Mamu pengarah filem ini tanya saya macam mana pendapat saya pasal filem ni kat warung Pak Halim. Saya kata secara jujur; ok!, saya suka warna filem ini; shot, visual etc. lebih kurang macam "Dunia Baru", "Anita", "Puteri" dll yang ala-urban drama remaja kat TV. En Hassan pun tanya soalan yang sama lepas tayangan; saya kata ok, I like the shot, the colour etc. dan mungkin saya rasa filem ini boleh ditayangkan kat TAR Kolej, Limkokwing atau mana mana institusi lain yang terdiri dari berbagai bangsa...;-) Kita mesti sokong product kita, ok.


TIGA PANEL DISKUSI PUNCAK




Di atas adalah gambar "Diskusi Puncak Perdana" yang diadakan disertai oleh Norliana Samsudin, Prof Madya Razak Mohaideen dan Farid Kamil pada 8hb April 2008. Alhamdullillah segalanya berjalan lancar.

-----


TIGA KATEGORI FILM-MAKER

1. Pembuat filem Komersial.... money, money,... boleh jual
2. Pembuat filem Seni.... think, think, Avant Garde
3. Pembuat filem Komersial tapi Seni....;-)..:-0..:-)

* (peng-kategori-an saya yang kurang ilmu filem ini)

------

Sekianlah TIGA perkara dalam catatan Web-Log saya pada minggu lepas.

Wassalam.

p/s: saya teringin sangat nak tengok filem "Jangan Tegur". Ada tayangan pukul 3.00 petang tak? Pagi sibuk sikit. Tiga orang tu bolehlah saya belanja tiket, kot.

9 comments:

Aidi Rahimi Ibrahim said...

bagus 'ada' yang respon.. di "BLOG lain", pada perkara KETIGA itu. Teruslah membaca dan 'memahami' 'maksud' saya. Itu pun kalau kalangan kita yg 'nampak'-lah.

Sebab itulah:-
"....;-)..:-0..:-)" aka PENING LALAT


:-)

bluebutterfly said...

ala... x sempat nk tgok 3 bdak melayu... :(

Junaidi Asmara said...

mamu pon sudah bikin "full lenght feature film" haha!
lama rasanya tak sembang dengan mamak sorang tu!

azri abu hassan said...

MAMU BAGUS ORANGNYA. MANUSIA YANG DI LAHIRKAN DI DUNIA ADALAH MANUSIA PALING UNGGUL CIPTAANNYA.

julie said...

hehe thanks en aidi for ur kritikan...erm to anybody yg xdpt tgk lg 3BM, version the latest dh pun siap dan got many perubahan yg dibuat.... jgn risau, 2nd preview akan diadakan dan akan diberitahu dari masa ke semasa. n by mei satu pc akan diadakan bertjuan mendapatkan responde supaya filem ini dpt mengalami proses kinetransfer....
doa2kan ok....

TIGA...so many meaning..
depend on person, depend on situation.....

Aidi Rahimi Ibrahim said...

julie, i am not "pengkritik". hanya pandangan peribadi (bukan emotional). 3BM is a good film.. technically speaking.

yes agree with u;- "TIGA...so many meaning..depend on person, depend on situation....."

:-)

D'Rimba said...

Entahla kenapa P Ramlee lebih berkesan di hati anak bangsa karyanya walaupun tiada didikan formal dalam bidang berkaitan. Segala nilai murni dalam karyanya amat jelas dan sampai ke hati anak bangsa kuat jatidiri dalam setiap karya serba sederhana. P Ramlee karyawan agung negara tiada gantinya dulu kini dan selamanya. Pengarah sekarang saya suka lihat cerita arahan Rashid Sibir penuh manfaat cerita....Maafla Prof Razak satupun saya tidak pernah melihat karyanya, tidak pastilah kenapa hati ini menolak begitu saja..Apapun mudahan ramai cendekiawan dalam bidang ini segera mengkaji formula yang digunapakai dalam setiap karya P Ramlee hingga betul berjaya menambah nilai yang jelas.
P Ramleeeeee.................. Kuseru semangatmu kerana industri ini makin tercemar dan dicemari segala macam anasir..............

Aidi Rahimi Ibrahim said...

D'Rimba,
P. Ramlee adalah 'pioneer' dalam berubahan/ revolusi filem Melayu pada masa itu, tidak dinafikan peranannya. Mungkin, ada selepas itu banyak yang cuba menjadi seperti dia, tapi agak kurang berkesan caranya sehingga dilabelkan dengan berbagai. P. Ramlee asalnya dari Pulau Pinang, ada beberapa direktor lain asalnya dari Pulau Pinang.

Aidi Rahimi Ibrahim said...

D'Rimba:-
"kerana industri ini makin tercemar dan dicemari segala macam anasir.............."

itu lah, kita 'terlalu bebas' mungkin.