Friday, July 16, 2010

KERETA BATERI


Salam untuk semua,

Ilustrasi di atas adalah ‘khayalan’ saya tidak berapa lama dahulu. Orang sering bertanya kepada saya, kenapa tak tukar kereta baru atau tak teringin ka nak beli kereta baru?, sering saya jawap selagi tak ada kereta bateri dibuat/ dipasarkan di negara ini dengan harga yang cukup murah, selagi itu aku tak nak tukar kereta baru.

- (kereta bateri wujud dah dekat 70 tahun dahulu) - click sini untuk lihat kereta bateri Nissan "Tama" 1947 dan model Nissan yang pakai bateri/ cell/ electric.


Jadi tak gunalah, hari-hari mai lambak brochure keta kat kedai makan lalu gebang pasal model kereta terbaru yang masih guna petrol/ minyak. Seringkali juga jika ada golongan/ individu yang datang bagi tahu saya yang model kereta baru itu cantik, luas, besar; saya tanya; “guna minyak juga ka?”, depa balas; “ya lah, ingat kereta pakai apa?”… saya tersenyum lalu berkata; “ok,.. keh keh..”… ;-)


p/s: posting ini tidak ada kena mengena dengan mana-mana organisasi-organisasi yang bakal pupus.. peace..;-)

p/s: kalau ada sebarang isu/ masalah timbul, cuba fikirkan cara penyelesaiaannya, bukan main nak bantai tak tentu pasai..;-)


10 comments:

Anonymous said...

woi, hang ingat senang ka nk bikin keta. makan masa oooooooo

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Anon: Salam,.. klu Proton bleh kluar keta setahun sekali, tak kan itu tak leh buat... keh keh..;-).. mula kan dari sekarang.. ;-)

saleman said...

bila mau order mobil ini pak? http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/index#/leaf-electric-car/index

Aidi Rahimi Ibrahim said...

saleman: masuk bagi salam!(salesman attitude),.. hmmm, bawah RM 35,000.00 kew keta iteww?? klu USD 25,280 dah RM 80,000...plus tax etc.. duti import apa ke jadah lagi..;-)
- tunggu Proton & Perodua atau mana2 syarikat tempatan buat - kadar murah, rakyat diutamakan...;-)

"bukan sekadar seni" said...

salam sifu...
tahun 2004 USM telah hasilkan kenderaan menggunakan minyak sawit dan beberapa produk sawit sebagai bahan bakar. Ia diberi nama CETREE. CETREE nie di"promote" ke seluruh pelusuk malaysia...
Tetapi kemana menghilangnya mereka...?
hmm....

Aidi Rahimi Ibrahim said...

bukan sekadar seni: msalam..terimakasih sdra,.. itulah, yg berfaedah sering dipinggirkan demi kepentingan 'lain' ..

Anonymous said...

shalom!

Aidi Rahimi Ibrahim said...

"shalom!"= Jewish greetingS..;-)

Unknown said...

Sir, what Anon is is trying to tell is that the Jewish Capitalist is not selling the car, but oil instead. Just a thought.

Aidi Rahimi Ibrahim said...

Alvin: ... we can't be too discriminative, and oil is not the main issue here but battery car has an alternative to offer, right..;-)